Monumentalna, postindustrialna hala na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej. Powierzchnia 600m2 i kubatura ponad 10 000m3. W środku 24-tonowy wagon kolejki SKM EN71 048. Około 70 prac artystów z międzynarodowej sceny graffiti.
Galeria Layup to organizacja pozarządowa z jasną misją: prezentowania najciekawszych zjawisk związanych z graffiti i alternatywną sztuką miejską oraz tworzenia miejsca, w którym grafficiarze mogą się spotykać, eksperymentować i rozwijać.
Wszystko zaczęło się w małym garażu w 2015 roku. Wówczas była to jedna z pionierskich undergroundowych inicjatyw w tym rejonie. Obecnie Galeria Layup, położona w pięknym historycznym otoczeniu, stała się obowiązkowym punktem dla każdego miejskiego odkrywcy.
Obecnie można oglądać wystawę „Outsiders”, która miała pierwszą odsłonę w 2021 roku. Od tego czasu monumentalna przestrzeń hali 94b jest stopniowo wypełniana pracami stworzonymi przez artystów z całego świata, takich jak Moses&Taps (DE), Rage (DE), Sabe (DK), Rocco i jego bracia (DE), Sebas Velasco (SE), Sainer (PL), Martí Sawe (ES), Karso (USA), Sicoer (PL), Honet (FR), Opium (IT), Riot 1394 (DE), Irene Fresh (ES), J. Demsky (ES), Mr. Demsky (ES), Form76 (DE), Mr.Paradox Paradise (DE).
Różne style, techniki i media spotykają się w jednym miejscu, zestawiając niechciane i niewidoczne elementy przestrzeni miejskiej – graffiti, reklamy i infrastrukturę.
„Pomimo oczywistych różnic, graffiti i reklama często wykorzystują podobne strategie komunikacyjne (multiplikacja – im więcej, tym lepiej), obie skupiają się na widoczności (im większa, tym lepiej), wykorzystują ten sam nośnik reklamowy (plakaty, naklejki). Co więcej, czerpią też inspiracje z tych samych źródeł, np. popkultury, komiksu, sztuki.”
– wyjaśnia kurator, Filip Kozarski
Ciągłe zagęszczanie obiektów w przestrzeni galerii jest częścią zaplanowanego na kilka lat procesu twórczego, którego celem jest zilustrowanie różnych etapów istnienia Miasta – od jego narodzin, poprzez wzrost i stabilizację, aż po upadek. W tym sezonie (2024) znajdujemy się w ciekawym, długo wyczekiwanym momencie – przeładowania, w którym ilość prac tworzy unikalną miejską hiperrzeczywistość, silnie oddziałującą na zmysły widza.
Efekt nieustannie zmieniającego się miejskiego krajobrazu osiągany jest poprzez różnorodność i skalę nośników – billboardy, stare szyldy, słupy reklamowe, elementy znajdujące się w hali takie jak szklany świetlik, a także niestandardowe w formie i rozmiarze instalacje artystyczne. Dla przypadkowego widza może to nawet skutkować wizualnym chaosem. Taki nadmiar ma jednak niewątpliwie swój urok, a także atmosferę witalności i spontaniczności. Wystawa może być postrzegana w całości, jako jedno dzieło sztuki lub jako pojedyncze prace.
„Prezentujemy różnorodną kolekcję prac, stworzonych w różnych skalach i technikach, wykorzystujących całą przestrzeń hali. Wystawa może być postrzegana jako połączone dzieło sztuki lub jako pojedyncze prace. Dzięki temu przebywanie w sali, wśród różnych obiektów i obserwowanie relacji między nimi, jest ciekawym i nowym doświadczeniem.”
mówi kurator, Łukasz Krajewski aka KRIK
Jednym z najbardziej spektakularnych obiektów z Outsiders 22′ jest wagon kolejki podmiejskiej – obiekt pożądania każdego pisarza. Ważący ponad 24 tony pociąg został w spektakularny sposób przetransportowany z zajezdni kolejowej do galerii. Obecnie jest nie tylko eksponowany, ale służy również jako pracownia artystyczna.
Każdego roku proces tworzenia nowej warstwy wystawy trwa kilka miesięcy. W ostatnich tygodniach przed premierą do Gdańska przyjeżdżają artyści, którzy tworzą obiekty site-specific wpisujące się w narrację o zderzeniu sztuki miejskiej ze światem reklamy.
Oprócz wystawy głównej galeria organizuje pokazy, warsztaty, spotkania i buduje kolekcję printów Riso wspólnie z lokalnym studiem graficznym X-Press.
Wystawę będzie można oglądać do 21 września 2024 roku.
Wstęp na wystawę jest bezpłatny.
Curators:
Filip Kozarski, Łukasz Krajewski
Production:
Alicja Jabłonowska
Collboration:
montanacolors.com, galeriakoloru.pl
Full curatorial description: https://layupgaleria.pl/en/outsiders-en/
Link to the event: https://bit.ly/Wernisaz_Outsiders2024
IG: instagram.com/layup_galeria
YT: https://www.youtube.com/@galerialayup
Monumentalna, postindustrialna hala na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej. Powierzchnia 600m2 i kubatura ponad 10 000m3. W środku 24-tonowy wagon kolejki SKM EN71 048. Około 70 prac artystów z międzynarodowej sceny graffiti.
Galeria Layup to organizacja pozarządowa z jasną misją: prezentowania najciekawszych zjawisk związanych z graffiti i alternatywną sztuką miejską oraz tworzenia miejsca, w którym grafficiarze mogą się spotykać, eksperymentować i rozwijać.
Wszystko zaczęło się w małym garażu w 2015 roku. Wówczas była to jedna z pionierskich undergroundowych inicjatyw w tym rejonie. Obecnie Galeria Layup, położona w pięknym historycznym otoczeniu, stała się obowiązkowym punktem dla każdego miejskiego odkrywcy.
Obecnie można oglądać wystawę „Outsiders”, która po raz pierwszy powstała w 2021 roku. Od tego czasu monumentalna przestrzeń hali 94b jest stopniowo wypełniana pracami stworzonymi przez artystów z całego świata, takich jak Moses&Taps (DE), Rage (DE), Sabe (DK), Rocco i jego bracia (DE), Sebas Velasco (SE), Sainer (PL), Martí Sawe (ES), Karso (USA), Sicoer (PL), Honet (FR), Opium (IT), Riot 1394 (DE), Irene Fresh (ES), J. Demsky (ES), Mr. Demsky (ES), Form76 (DE), Mr.Paradox Paradise (DE).
Ciągłe zagęszczanie obiektów w przestrzeni galerii jest częścią zaplanowanego procesu twórczego, który obejmuje kilka lat i ma na celu zilustrowanie różnych etapów wyobrażonego miasta – od jego narodzin, poprzez wzrost i stabilizację, aż po upadek. W tym sezonie (2024) znajdujemy się w ciekawym, długo wyczekiwanym momencie – Overload, w którym ilość prac tworzy unikalną miejską hiperrzeczywistość, silnie oddziałującą na zmysły widza.
Different styles, techniques, and mediums come together in one place, juxtaposing unwanted and invisible elements of urban space – graffiti, advertisements, and infrastructure.
„Pomimo oczywistych różnic, graffiti i reklama często wykorzystują podobne strategie komunikacyjne (multiplikacja – im więcej, tym lepiej), obie skupiają się na widoczności (im większa, tym lepiej), wykorzystują ten sam nośnik reklamowy (plakaty, naklejki). Co więcej, czerpią też inspiracje z tych samych źródeł, np. popkultury, komiksu, sztuki.”
– wyjaśnia kurator, Filip Kozarski
Ciągłe zagęszczanie obiektów w przestrzeni galerii jest częścią zaplanowanego na kilka lat procesu twórczego, którego celem jest zilustrowanie różnych etapów wyobrażonego Miasta – od jego narodzin, poprzez wzrost i stabilizację, aż po upadek. W tym sezonie (2024) znajdujemy się w ciekawym, długo wyczekiwanym momencie – Overload, w którym ilość prac tworzy unikalną miejską hiperrzeczywistość, silnie oddziałującą na zmysły widza.
Efekt nieustannie zmieniającego się miejskiego krajobrazu osiągany jest poprzez różnorodność i skalę nośników – billboardy, stare szyldy, słupy reklamowe, elementy znajdujące się w hali takie jak szklany świetlik, a także niestandardowe w formie i rozmiarze instalacje artystyczne. Dla przypadkowego widza może to nawet skutkować wizualnym chaosem. Taki nadmiar ma jednak niewątpliwie swój urok, a także atmosferę witalności i spontaniczności.
„Prezentujemy różnorodną kolekcję prac, stworzonych w różnych skalach i technikach, wykorzystujących całą przestrzeń hali. Wystawa może być postrzegana jako połączone dzieło sztuki lub jako pojedyncze prace. Dzięki temu przebywanie w sali, wśród różnych obiektów i obserwowanie relacji między nimi, jest ciekawym i nowym doświadczeniem.”
mówi kurator, Łukasz Krajewski aka KRIK
Jednym z najbardziej spektakularnych obiektów z Outsiders 22′ jest wagon kolejki podmiejskiej – obiekt pożądania każdego pisarza. Ważący ponad 24 tony pociąg został w spektakularny sposób przetransportowany z zajezdni kolejowej do galerii. Obecnie jest nie tylko eksponowany, ale służy również jako warsztat artystyczny.
Każdego roku proces tworzenia nowej warstwy wystawy trwa kilka miesięcy. W ostatnich tygodniach przed premierą do Gdańska przyjeżdżają artyści, którzy tworzą obiekty site-specific wpisujące się w narrację o zderzeniu sztuki miejskiej ze światem reklamy.
Oprócz wystawy głównej galeria organizuje pokazy, warsztaty, spotkania i buduje kolekcję druków Riso wspólnie z lokalnym studiem graficznym X-Press.
Wystawę będzie można oglądać do 21 września 2024 roku.
Wstęp na wystawę jest bezpłatny.
Curators:
Filip Kozarski, Łukasz Krajewski
Production:
Alicja Jabłonowska
Collboration:
montanacolors.com, galeriakoloru.pl
Full curatorial description: https://layupgaleria.pl/en/outsiders-en/
Link to the event: https://bit.ly/Wernisaz_Outsiders2024
IG: instagram.com/layup_galeria
YT: https://www.youtube.com/@galerialayup